Hitachi hjullastere i tøft og spesielt miljø
– men ikke for glutenallergikere!
KTM Shipping AS startet opp i 1981 i Kopervik. Kaien der var etter hvert rett og slett ikke dyp nok og derfor flyttet bedriften til Husøy i 1999. Etter det har det vært en enorm utvikling på området. I 2007 fikk bedriften Biomar som kunde. I 2012 hadde Biomar et lagerproblem for bulkvarer – og sammen fant bedriftene ut at løsningen med et eget bulklager var en god ide. Og det visste seg å bli en virkelig suksesshistorie. Man bygget da et flatlager og behovet for hjullastere dukket opp.
Karmsund Bulkterminal AS ble da opprettet som et fellesforetak mellom KTM Shipping og Navigare Logistics i 2014. Selskapet har spesialisert seg på lagring av bulk og stykkvarer som korn, mel, for, gjødsel, salt og lignende. Bedriften har egen kai og et 15 000 kvadratmeter stort området, som lagrer omtrent 30 000 tonn.
I forbindelse med etableringen ble to ZW250-5 levert ved årskiftet 2014/15. Vi møter Pål Mesøy. Han er Styreleder i KTM Shipping AS, og har vært med i driften i 25 år. Han har et konkret svar på hvorfor det ble Hitachi lastere første gang:
«Vi fikk prøve dem og prisene var meget gode. De hadde vi i 5 år og var godt fornøyde. Det er klart at det var en utfordring med hensyn til støv-problemet. Dette var jo helt standard maskiner, uten noen waste-tilpasninger. For det ble jo et tøft miljø. Men vi lærte mye i løpet av disse årene».
I dag går to ZW250-6 hjullastere og en ZW75-6 går i full trafikk på området når vi tar turen. «Nå er maskinene mer wast-tilpasset og de kan håndtere et mye tøffere miljø. Det er jo mye støv. De er i dag bygget om til lukket system med hermetiske lukkede hytter og til og med surstoff-tanker på taket. Det fungerer nå svært godt. Det har vært et veldig godt samarbeid med både Nasta og Haugsland (servicepartner for Nasta i Rogaland) hvor vi har diskutert og funnet løsninger som passer for oss. Serviceapparatet er jo det viktigste. Det er driftstiden – de må fungere når båtene kommer. Vi kan ikke la båtene vente rett og slett. Driftssikre maskiner og et godt serviceapparat er rett og slett alfa omega».
De største hjullasterne går i lossing fra skip og lasting av lastebil. Den minste maskinen, en ZW75, kompaktlaster, er en allsidig sak på området. Den brukes til rengjøring og andre småting. Men den kan også til tider løftes om bord på båtene, og den er dermed en veldig allsidig maskin. Det er store skip, og massene er ikke de enkleste å håndtere. Råvarene kommer fra hele verden så og si – fra Kina, India og Brasil blant annet. Det rulleres omtrent 300 000 tonn per år. Og det går i kun vegetabilske råvarer, som korn og pellets og mel. Varene er svært spesielle, og omsetningstiden varierer veldig. Det er stort sett 3 000 tonns partier som kommer inn. Noen av disse råvarene ligger oppbevart kun en uke, mens andre kan ligge på området opp mot et år. Så det er en stor logistikkoppgave som daglig leder i firmaet, Krists Freijs, har i dag på området.
Krists har jobbet i firmaet de to siste årene. Han trives godt i firmaet og kjører gjerne maskin selv også: «Jobben er jo variert, og det er kjekt å være ute. Tror resten av gjengen setter pris på at jeg også er ute og at jeg kan det jeg ber dem om å gjøre. Det er veldig gøy å kjøre maskin, men å kjøre en 25-tonns maskin krever jo at man tar ansvar. For her går det i et. Jeg har jo ikke kjørt noe annet enn Hitachi egentlig, men slik jeg ser det er de enkel å kjøre og svært driftssikre. De har mange funksjoner, men alt er jo enkelt tilpasset til vår bruk».
Og er ingen tvil om at lasterne får testet seg på Karmsund. For hver eneste skuffe vrimler støvet og det legger seg på alt og alle. Melet i luften gjør at arbeidsplassen ikke er helt ideell for en glutenallergiker. «Det er jo som sagt et krevende miljø og det er mye støv som til enhver tid svever her inne. Rengjøring av luftfilter er selvfølgelig viktig. Det må blåses ordentlig før vask. Vann og mel er sjeldent en god kombinasjon» smiler Krists.
Denne dagen som maskinselger Bjarne Bøe fra Nasta tar turen er også været ustabilt og det gjør at lasterne jobber på spreng for å tømme skipet før regnværet kommer. «Vi følger godt med på værmeldingene for å si det slik» ler sjefen. «Men det har fungert veldig godt. Vi er avhengig av å ha lastere som fungerer – til enhver tid. Her jobber vi jo i alle døgnets tider også. Det er veldig travelt her på området. Og hvis det skjer noe, så er det alltid og ringe Haugsland, så er de på saken og fikser det i løpet av en time. Det er klart at når man har to skuffer som håndterer 50 000 tonn i måneden – så må det fungere. Og Haugsland er alltid på saken!» avslutter han.