Hitachi ZX145W-6 Steen Hansen Maskin AS

«En kjempe maskin!»

Hitachi hjulgraver ZX145W-6 Steen Hansen Maskin AS
Hitachi ZX145W-6 Steen Hansen Maskin AS

Lite trøbbel hos Steen-Hansen AS

Steen-Hansen Maskin AS er en maskinentreprenør med base i Skien og Porsgrunn. Firmaet har en betydelig maskinpark, som i hovedsak består av Hitachi gravemaskiner. I gjennom 15 år har firmaet drevet med graving og i dag er det 17 ansatte. Maskinparken består i dag av totalt 10 gravere, 7 hjullastere, 6 traktorer og 6 lastebiler. Denne sommeren kom siste tilskudd til maskinparken; en Hitachi hjulgraver ZX145W-6.

Hitachi hjulgraver ZX145W-6 er spekket med det meste av utstyr; trippel-bom, Evolution-sete, støttelabber og GPS-styring fra Hella Maskin. I tillegg har maskinen en optimal lys-pakke. Sist, men ikke minst, er det påmontert et Rototilt QuickChangeTM. Maskinen ble faktisk dermed den første i Norge levert med det nye systemet.

Gjennom Nasta er det levert et komplett QC 60-5 system med HK-feste, samt en R5 med QC 60-50 oppe og nede med komplett ICS styresystem med SecureLockTM og gripekassett.

Men fungerer dette i praksis? Maskinfører Trond-Vidar har nå 400 timer bak spakene på Hitachi ZX145W-6 hjulgraver. Han har kjørt maskin i snart ni år og stort sett har han kjørt Hitachi. Hans tidligere maskin var en Hitachi ZX140W-5. Denne gang har han fått maskinen nøyaktig slik han ønsket.

«Hjulgraver er en hendig maskin. Siden vi driver mye med veivedlikehold og serviceoppdrag for kommune og Vegvesenet er denne ideell. Den har en lang rekkevidde uten å være for stor. Og du kan kjøre inn på trange plasser uten å ødelegge underlaget» smiler maskinføreren.

Også på utstyrssiden har han fått det slik som han ønsket seg: «Det nye QuickChange systemet har effektivisert hverdagen – helt klart. Det fungerer veldig bra for vårt bruk. Nå slipper jeg å gå ut av maskinen for å koble slanger ved pigging for eksempel – og det sparer oss helt klart for mye tid.».

Men hvorfor Hitachi? «I firmaet her har vi kjørt Hitachi i alle år. Helt tilbake fra Nanset tiden har vi hatt Hitachi. Vi har så klart prøvd litt annet, men servicen til Nasta står nok på toppen og derfor blir det også Hitachi gang på gang» smiler Trond Vidar.

Også daglig leder Richard Steen-Hansen er opptatt av effektivitet og service. Firmaet har en imponerende maskinpark og Richard er ikke i tvil om hvorfor han investerer slik han gjør. «Jeg er veldig glad i oransje da» smiler sjefen som både har lakkert traktor og en rekke andre maskiner med Hitachi farge.

«Men bortsett fra fargen, er det rett og slett fordi Nasta alltid stiller opp, nesten før jeg får lagt på telefonen. Er det noe som skjer så blir det alltid ryddet opp i. Det handler om hvordan man løser ting – der er Nasta i en egen liga. Det betyr mye for meg som maskineier.

Det er rett og slett et kostnadsperspektiv over tid – totalkostnaden ved drift av maskinpark. Det er lite trøbbel med Hitachi, så vi har veldig lite feil.

Og skal jeg legge så mye penger i det så må det være til terningkast 6 både maskina og leverandøren. Driftsstopp er det verste jeg vet, utstyret skal gå og ofte går det mye mer en normale dager og da er det med driftssikkerhet helt, helt avgjørende og at eventuell ståtid er minimal» påpeker entreprenøren.

Når det gjelder utstyret på Hitachi hjulgraver ZX145W-6 innrømmer han at det er ikke er alle maskinene som er like spekket.

«Det er hyggelig å investere i litt ekstra for en maskinfører som alltid stiller opp. Dessuten er det spennende å teste nytt utstyr som forenkler hverdagen for maskinførerne våre, og forbedrer driftsøkonomien over tid.

Her vet jeg at jeg får igjen for alt jeg investerer i, samt at Trond Vidar tar godt vare på utstyret og maskinen han har fått, men det forplikter jo litt ekstra også da.

Å investere i noe som er helt nytt kan selvfølgelig også være utfordrende og det ligger jo en viss usikkerhet i det å være først med noe. Men den tryggheten og samarbeidet vi har med Nasta gjør at vi kan teste ut nytt utstyr med en god magefølelse av at dersom det skjer noe så får vi hjelp.

Og det å være først ute med noe er ikke noe jeg fryktet, for Nasta har visst gjennom samarbeid i snart 13 år at de holder det de lover, selv om det enkelte ganger ikke står skiftelig engang! Dere stiller opp bestandig. Ingen er perfekte, men det handler om hvordan dere løser ting».

Maskinselger Kjell Sørensen fra Nasta nikker samtykkende. «Vi prøver hver dag å strekke oss litt ekstra for alle kunder for å opprettholde en fornøyd kundebase, uansett hvor i landet de måtte befinne seg. Gode kundeforhold bør være litt gi og ta – og et samarbeid hvor begge parter blir fornøyde.

Men uansett kunde er man som maskinselger aldri helt sikker på at man får en handel – og slik skal det jo være. Å investere i mye utstyr er alltid en større risiko da det er flere ting som kan gå galt. Men vårt velutviklede serviceapparat gjør at kundene skal føle seg sikker på å få den hjelpen han trenger hver eneste gang».

«Det er nettopp dette som gjør at dere også lever opp til slagordet deres (fornøyde kunder vender tilbake)» avslutter Steen-Hansen med et smil.

Vil du vite mer om Hitachi ZX145W-6?
Ønsker du å prøvekjøre eller få et godt tilbud på en hjulgraver?
Følg oss i sosiale medier

se video

Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search