Lastekapasitet: 35 m3 / 59 500 kg
Maskinvekt: ca. 46 500 kg
Motoreffekt: 430kW / 577 hk
Bredde: 4487mm
Dette er Dumperen med stor D! Ønsker du å drive driftsøkonomisk er dette lasteren for deg! Men hele 35 kubikk lasteplan er dette den største dumperkassen i verden i dag. EN rammestyrt tipptruck Bell B60E kan frakte mer tonnasje, til en lavere kostnad per tonn! Denne kommer også som 4×4! Vi har også valgt å kalle det en rammestyrt tipptruck – på grunn av dens unike design. Kombinasjonen med firehjulstrekk, to akslinger og stor nyttelast gjør at vi mener den kan egne seg for mange kunder. De største fordelene kontra en tradisjonell tipptruck, er kombinasjonen smidighet og firehjulstrekk.
Selskapet Bell Equipment har i likhet med Nasta AS en lang historie innen bransjen. I dag er de velkjente for en rekke produkter, men fremfor alt for å være en av verdens mest anerkjente «rammestyrt-dumper-spesialist». Motto deres er «Strong Reliable Machines, Strong Reliable Support» – og det er ingen tvil om at leverandøren leverer.
Vår erfaring
Produktsjef Ole Kristian Skauan er ikke i tvil: «Dette er dumperen med stor D!». Dumperen er den største i sortimentet fra Bell Equipment. Lasteplanet på hele 35m3 kan frakte opp til 60 tonns nyttelast. Dette gjør den til den beste dumperne i klassen når det gjelder å frakte mest mulig tonn per liter diesel, som har vært en av Bell sine hovedfokus i lang tid.
Den gode førerkomforten forsterkes dessuten av at dumperen har såkalt «Comfort Ride» både foran og bak. «Et dempningssystem som blant annet nivellerer forrammen, slik at den står rett» tillegger Skauan. «Et annet stort pluss med Bell B60E er at den styrer på midten – og får dermed en veldig liten svingradius. For- og bakakslingene går i samme spor og resultatet er todelt: Man får en veldig liten dekkslitasje, samt at veien der den kjører ikke ødelegges. Dumperen har dessuten både 4-hjulstrekk og våte bremser på alle fire hjul og kan derfor benyttes både på god og svært dårlig anleggsvei» avslutter han
Lavest kostnad per tonn
Rammestyrt dumper Bell B60E gir mer tonnasje enn noen gang før, til en lavere kostnad per tonn. Den beholder alle av de tradisjonelle sikkerhets- og produktivitets egenskapene, mens den samtidig gir den perfekte kjøreopplevelsen off-road som en ikke ADT-løsning kan matche.
Bell er en ledende aktør i bransjen. Gjennom innovative produkter og prinsippet lavere kostnad per tonn får kunden den ultimate løsningen. Dumperen har blitt utviklet basert på kundeerfaringer. I denne prosessen lette de etter en maskin som ville fungere bedre enn konvensjonelle transportløsninger i glatt og ulendt terreng. Resultatet ble en 2 akslet 4×4 ADT.
B60E har vært godt mottatt i markedet. Dumperen gir høy produktivitet i ugunstige kjørefoldhold der andre maskiner ikke fungerer optimalt. I tillegg har den enkelt vedlikehold og lave driftskostnader.
Fordelene med Bell 4×4 i forhold til tipptruck er:
- Drift på alle 4, gir god fremkommelighet og mindre veivedlikehold
- Våte bremser på alle 4, gir jevnere fordeling av bremsekraft mot underlaget og mindre veivedlikehold
- Svært lite merker i underlaget
- God førerkomfort og stor hytte, Comfort ride foran er standard på alle, bak på B45E 4×4 og B60E
- Lavt drivstoff forbruk, reduserte kostnader
- Høyt antall tonn fraktet per liter diesel, lavere kost på varen man produserer.
Kundeerfaring:
Per Anders Lund, daglig leder i Tveter & Lund AS, har handlet med Nasta siden 2003. Men den siste handelen skiller seg litt fra de andre. Firmaet har nemlig, som første firmaet i distriktet, satset grønt og investert i en ny Zeron ZE85. En elektrisk 8-tonner fra Nasta.
«Jeg er virkelig positivt overrasket over førerkomforten. Det er bra komfort og hytta er oversiktlig. Den er også fryktelig enkel å operere!»
Ole Kristian Skauan, produktsjef i Hamar Pukk og Grus